صبح روز گذشته حسن روحانی برای جلسه دیدار رئیس جمهور با دانشجویان به همراه برخی از اعضای هیئت دولت در دانشگاه علوم پزشکی ایران حاضر شد.
صحبتهای وی بازخوردهای گوناگونی داشت بطوریکه جمله "تازه به دوران رسیدهها نگران انقلاب نباشند
مسئله دیگر این برنامه نیز تریبون ندادن به تشکلهای بزرگ دانشجویی برای صحبت در حضور رئیس جمهور و به جای آن در اختیار گذاشتن زمان برای صحبت افرادی بود که بیشتر قرابت به دولت و یا جریانهای خاص داشتند.
از شما دانشجویان میپرسم که نظرتان در مورد صحبتهای رئیس جمهور در این برنامه و نحوه برگزاری آن چیست و احیاناً اگر شما فرصتی مناسب برای صحبت در این برنامه در اختیار داشتید چه نکاتی دانشجویی را به رئیس جمهور خود میگفتید؟
یکشنبه این هفته رییس جمهور، در مراسمی که هیچ کس از وی انتقاد نکرد، منتقدانی را که به آنها اجازه صحبت نداده بود، عنوانی تازه داد و «تازه به دوران رسیده» مورد خطابشان قرار داد.
ادبیات روحانی از روزی که سکان ریاست جمهوری اسلامی ایران را در دست گرفته است هر روز با ادبیاتی زننده تر از قبل با منتقدان برخورد می کند. روحانی منتقدانش را که به خاطر سیاست های غلط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاست خارجه دولت یازدهم، هر روز بر جمعیتشان افزوده می شود، برنمی تابد.
در این میان حتی تذکر رهبر معظم انقلاب نیز موثر نیفتاد و رییس جمهور همان لحن تند را نسبت به منتقدان ادامه داد و در مراسم 16 آذر امسال در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با «تازه به دوران رسیده» خواندن منتقدان مسیر قبلی خود را ادامه داد.
دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با برچسبهای متعدد نسبت به منتقدان فضای نقد را بر آنها بسته است. «بیسواد»، «لبو فروش»، «افراطی»، «متحجر»، «بیاخلاق»، «بی شناسنامه»، «کسانی که از جایی خاص پول می گیرند» و... برچسبهایی بود که جریان دولت با استفاده از آن سعی در از بینبردن فضای نقد در کشور میکند.
روحانی که در روزهای کاندیداتوری اش از نقد و انتقاد از سوی همگان استقبال کرده بود اما روز به روز دایره کسانی که می توانند دولت را نقد کنند محدودتر کرد تا اینکه در این مراسم حتی این اجازه نقد هم به منتقدان داده نشد.
سابقه تاریخی توهینها به منتقدان
- در اولین گام توهین های دولت یازدهم به مردم، یکی از مشاوران وی راننده های تاکسی و لبوفروشها از محدوده اظهار نظر و نقد در امور کشور اخراج شدند.
- مدتی بعد اکبر ترکان نیمی از مردم ایران را "بیقانون" خطاب کرد.
- بعد از مشاوران، روحانی کار خود را در توهین به منتقدان و مردم آغاز کرد. در یکی از اولین خطاب های روحانی منتقدان توافق ژنو به باد توهین گرفته شدند و در حالیکه اکثرا از اساتید تمام دانشگاه و قشر فرهیخته دانشگاهی بودند، "بیسواد" نام گرفتند. روحانی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: "فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه میشوند. آنها باید حرف بزنند.آنها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، نقد کنند اشکال ندارد، چرا یک عده کمسواد بیایند حرف بزنند؟"
- بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب مجال دیگری برای روحانی بود. رییس جمهور با کنایهای عجیب منتقدان را بی شناسنامه خطاب کرد و گفت: "از همه میخواهیم با شناسنامه حرف بزنند. بگویند از کجا هستند، وابسته به کدام جناح هستند و با نام جناح خود سخن بگویند."
- اما یکی از بی ادبانه ترین لحن های روحانی که در شان رییس جمهور کشوری با پیشینه فرهنگی و اخلاقی ایران نبود، سخنانی بود که در در همایش رؤسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور استفاده کرد. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایراد سخنانی گفت: "یک عده به ظاهر شعار میدهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش میآید میگویند ما میلرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است".
- حالا اما خطاب جدید روحانی به منتقدان نه تنها با هیچ یک از شعارهای امید و تدبیر و اخلاق و اعتدال همخوانی ندارد، که واکنشهای فراوانی را نیز به همراه داشته است. برخی این رفتارهای روحانی را توهین به قانون اساسی و اسلام می دانند.
توهین های روحانی کار را به جایی رسانده است که حالا برخی حامیان دولت نیز زبان به گلایه گشوده اند. این ادبیات در حالی از سوی روحانی به سریالی ادامه دار بدل شده است که وی بارها از شنیدن انتقاد ها سخن گفته است. حرفهایی که امروز برای ناظران به یک تناقض تبدیل شده است. روحانی پیشتر گفته بود: "حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند، آن یک درصد حق دارند حرف بزنند و نقد کنند".
روزنامهها و خبرگزاریهای مهم نیز طعم تذکر و توقیف را در این یکسال و چند ماه چشیدند، با اینکه حسن روحانی در بیستمین جشنواره مطبوعات گفته بود: "در هیات وزیران به مسئولان گفتهام که نباید شکایتی از طرف دولت نسبت به روزنامه و رسانه باشد. میبینید که امروز انتقاد صریح میکنند و این حق آنهاست."
همراه با این توهینها، البته فضای امنیتی که دولت برای سخنرانان انقلابی ایجاد کرده است نیز جای سوال دارد. ادبیات رییس جمهور در حالی ادامه دارد که مردم هنوز شعار «ادب مرد به ز دولت اوست» را در یاد دارند.
رسول خدا)صلی الله علیه و اله(عقد حضرت زهرا )سلام الله علیها(را در مسجد در حضور انصار و
مهاجرین اجرا کردند و دستور دادند بین حاضرین خرما پخش کنند.هنگام عروسی رسول
خدا )صلی الله علیه و اله( به همسرانش فرمود:فاطمه را آرایش کنید و خوشبو سازید.اتاقش را
فرش کنید تا او را به خانه ی شوهر بفرستیم.)محسن قرایتی،تفسیر نور،ج 6،ص 181 ( پدر دستور داد خانه
ی ام سلمه را برای ارایش اماده کنند.زنان پیامبر)صلی الله علیه و اله(جمع شدند تا او را در حضور
شان آرایش کنند.از او عطر طلبیدند. فاطمه ی زهرا)سلام الله علیها( شیشه ای اورد ،از بوی
خوش ان متعجب شدند.پرسیدند انرا از کجا اورده ای،فرمود:دحیه کلبی)جبرییل در لباس دحیه کلبی
(بر پدرم واردمی شد و می گفت،متکایی را برای عمویت مهیا کن.هنگامی که دحیه بلند
می شد از لباسش چیزی می افتاد که پدرم می گفت اینها را جمع کن.محتوای شیشه
همان چیزهایی است که جمع کرده ام.زنان پیامبر )صلی الله علیه و اله( بیشتر متعجب شدند.از
رسول خدا)صلی الله علیه و اله(موضوع را سؤال کردند.فرمود: این عنبری است که با بال جبرییل
فرو افتاده.)جمعی از مؤلفان،بانوان نمونه،ص 29 (
آیت الله سیستانی <دامت برکاته>
سؤال: برخی آرایشگاههای زنانه به کارگر زن، احتیاج
دارند آیا یک زن مسلمان می تواند در چنین آرایشگاهی مشغول کار
شود و زنان بی حجاب را اعم از مسلمان و غیر مسلمان که در برابر
مردان نامحرم، آرایش کرده ظاهر می شوند، آرایش کند؟ جواب: اگر
آرایش کردن آنان، نوعی ترویج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او
چنان حقی را ندارد امّا تحقّق این عنوان، بعید به نظر می رسد.
سؤال: رنگ کردن همه و یا قسمتی از مو به نیّت جلب
توجه در مجالس بانوان برای ازدواج، جایز است؟ جواب: اگر، تنها
برای آرایش باشد و جنبه فریبکاری و عیب پوشی و یا کم نشان دادن
سنّ نباشد، مانعی ندارد. منبع: www.sistani.org
آیت الله خامنه ای )مدظله العالی(
سؤال: آن مقدار از زیور زنان که ظاهر است مثل حلقه
نامزدى، آرایش معمولى ابروان و ... آیا واجب است پوشانده شود؟
جواب: هر آنچه عرفاً زینت محسوب مى شود باید از نگاه نامحرم
پوشانیده شود. منبع: http://www.leader.ir
یکی از مسائل مهم برای بانوان احکام ویژه ایشان می باشد. احکام
مربوط به اقسام خون هایی که زن ها می بینند، این احکام از کتاب
ارزشمند عالم دانا، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا محمدحسین
فلاح زاده بوده که با نام احکام ویژه بانوان به چاپ رسیده است. به
امید حق، در هرشماره سعی خواهد شد که احکام مبتلابه خانم ها،
به تفکیک موضوع، گنجانده شود. یکی از این احکام، خون هایی
است که خانم ها می بینند، آنها شامل استحاضه )خونی است که
گاهی اوقات از رَحِم زن خارج می شود و نشانه های حیض را
ندارد(، حیض و نفاس می باشد. در استحاضه زنان می باید با توجه
به قلیله، متوسطه و یا کثیره بودن استحاضه، اعمالی را انجام دهند. به
طوریکه در استحاضه قلیله می باید قبل از نماز، بدن را تطهیر کرده
و برای هر نماز وضو گرفته شده و بنابر احتیاط واجب پنبه عوض
شود. در استحاضه متوسطه، علاوه بر اعمال مستحاضه قلیله، باید
در هر شبانه روز یک غسل به نیت غسل استحاضه انجام شود و در
استحاضه کثیره، علاوه بر کارهای قلیله، باید برای هر نماز یک
غسل انجام دهد بنابراین در هر شبانه روز باید پنج غسل انجام شود
و در صورتی که نماز ظهر و عصر و همچنین نماز مغرب و عشاء
را باهم بخواند، سه غسل کافی است، یعنی برای هر وعده نماز، یک
غسل کافی است.
سؤال: آیا هنگام غسل استحاضه، باید نوع استحاضه
)متوسطه یا کثیره( را نیز در نیت مشخص کرد؟ جواب: یا تنها نیت
استحاضه کافی است؟تنها نیت استحاضه کافی است)امام خمینی، استفتاآت،
ج 1، س 180 (.
سؤال: در استحاضه متوسطه و کثیره اگر زن، غسل های
واجب خود را تماماً انجام دهد و نزدیکی کند، این غسل ها کفایت
می کند، یا باید برای آن عمل هم غسل کند؟ جواب: اگر در وقت
نمازی که برای آن غسل کرده بعد از نماز نزدیکی شود غسل لازم
نیست و اگر در وقت دیگر باشد، بنابر احتیاط باید برای این عمل
مستقلاً غسل کند. )امام خمینی، استفتاآت، ج 1، س 182 (.
خداوند زن را مایه سکون وآرامش معرفی می کند . رفتار وگفتار زن وروحیات اوباید
به گونه ای باشد که تجلی کننده این سکون وآرامش باشد . شاید کسانی که تنها اندیشه
ای حسی در مورد زن دارند،تصورشان ازنوعی سکون شهوی وجنسی فراتر نرود ، حال
انکه این تعبیر ،جز سبک شمردن ونفهمیدن این سخن زیبا نیست .این سکون معنوی
است که با خود زیبایی را به همراه دارد . جمال الهی زن باعث می شود تا او با رفتار
عاطفی و معقولانه ی خود به زندگی زیبایی و سکون بخشد و در سختی ها ارامش را به
اطرافیانش هدیه دهد.البته این سخنان به ان معنا نیست که انسان مومن نباید از نعمت
های ظاهری و زیبایی های اطراف خود لذت ببرد.بلکه کاملا برعکس،خواست خدا اینست
که زیبایی هایی که در نهاد بشر گذاشته شده است در شعاع دین ظهور فعلی یافته و
انسان از ان بهره بگیرد.)طوبی کرمانی،فلسفه ی خلقت،صفحه ی 107 (جمال الهی زن سبب می شود تا زن با
رفتار عاطفی و معقولانه ی خود به ظاهر زندگی زیبایی بخشد تا مرد که با شرایط دشوار
زندگی رو به رو بوده در کنار این زندگی عاطفی ارامش یافته و تعدیل روانی پیدا کند.
جمال ظاهری ،عاطفی و الهی زن که مایه ی ارامش مرد است،نه تنها نشانه ی شکوفایی
درک عقلاتی و قلبی اوست،بلکه سبب ظهور فعلی عقل مرد ها در تدبیر سیاست خود و
جامعه است.)محمد رضا امین زاده،جایگاه اخص و ممتاز زن،ص 81 (